2011. november 11., péntek

Túrófánk, anyám legnagyobb meglepetésére

Na jó, nem maga a túrófánk volt a meglepetés, hanem hogy ízlett anyunak!
Fánkélményeimet kezdem az elején: Emlékszik még valaki, hogy a Nyugati (akkor még Marx) tér sarkán, a mostani bank helyén TEJVENDÉGLŐ állt? Ott dolgozott anya. Úgy is fogalmazhatok, hogy annak a múlt rendszerbeli gyorsétteremnek köszönhetem jelen életem pályafutását: az volt apu és anyu megismerkedésének helyszíne.
Most egy kevésbé romantikus fordulat következik: Gyerekkoromban sosem ettem "igazi" fánkot, mert anyu utálta az "olajtól tocsogó" dolgokat, így maradt a mama csörögéje, meg ördögpirulája. Egy tejvendéglős nosztalgialátogatás alkalmával kóstoltam először  farsangit, rögtön kettőt, kistányér-méretűt, nagy kupac barackízzel. Az tényleg csöpögött a sokszorhasználatos fáradt és kimerült olajtól, igazolva anyu fánk-elméletét. Mondanom sem kell, mi lett a vége... Sokáig ránézni, de még beszélni sem tudtam fánkokról, a negatív gyerekkori élmények felidézése nélkül. Visszatérésemet a fánkok világába a Dunkin terápiás jellegű donut-jának köszönhetem. (Vannak esetleg olyan olvasóim is, akik a kérész életű fánkosbolt-hálózat tündöklésére sem emlékeznek???)
Náluk bepótoltam az elmaradt éveket. Fél fizetésem ráment a napi boston krémes-kávé adagra, de megérte...
Hogy keveredek innen vissza a túrófánkhoz? És egyáltalán: hogy jutottam ide? Fogalmam sincs... A lényeg, hogy se nem szalagos, se nem amerikai, mégis isteni. Ja, és a legfőbb szempont: egyáltalán nem olajos. Így még a szigorú anyai rostán is átjutott! A hosszú bevezető után rövid recept következik, valahonnan a netről, talán a NoSalty-ról.

Hozzávalók:
250 g tehéntúró
250 g liszt (nálam a fele sima, fele félfogós)
3 tojás
175 g tejföl
4 evőkanál vaníliás cukor
csipet só
késhegynyi szódabikarbóna
fél citrom reszelt héja

olaj a sütéshez

porcukor
lekvár

1. Keverjük össze hozzávalókat. Forrósítsuk fel az olajat és két teáskanál segítségével szaggassuk bele a fánkokat. Vegyük kisebbre a lángot, és lassan süssük át mindkét oldalát. (Ha nagy lángon sütjük, kívül pik-pakk megpirul, belül viszont nyers, folyós marad.)
2. A kész fánkokról itassuk le a felesleges zsiradékot, hintsük meg porcukorral és azon melegében lekvárral kínáljuk.

2 megjegyzés:

  1. Nagyon tuti recept, és még anyukádnak is bejött! Kölcsönkérem, ha szabad. :)

    VálaszTörlés
  2. Örülök, ha tetszik! Jó étvágyat hozzá! :)

    VálaszTörlés