2010. július 27., kedd

Egy utazás ízei: Svédország - Köttbullar

Ezzel a recepttel csatlakozom Sedith 36. VKF "Világjáró fazék" kiírásához.
Sokfelé jártam, sokfélét kóstoltam, de az első élmény, legyen szó bármiről, mindig emlékezetes marad...

Amikor először jártam külföldön - Svédországban - épp kilenc éves voltam. Ott már augusztusban kezdődött az iskola, miközben én vígan nyaraltam, unokatesóm már a sulipadot koptatta. Egyik nap vele tartottam, csupán kíváncsiságból. A tanítás ott sem volt izgalmasabb, mint itthon, annyi különbséggel, hogy ott a nyelvi nehézségekkel indokolhattam, hogy egy árva szót sem értek.
De a menza nagyon nagy hatással volt rám. Sosem voltam menzás, mindig a mama várt ebéddel, de volt némi fogalmam az alumíniumtálcák, a grízes tészta és a tarhonyás hús bizarr varázsáról. Ott már akkor volt választási lehetőség többféle fogásból, és a vizes kancsók mellett tejes kancsók is sorakoztak az asztalokon. Senki nem kért ebédjegyet, így még én, a külföldi vendéggyerek, is nyugodtan ehettem.
Akkor kóstoltam először a húsgolyót. Másodszor az IKEA Örs vezér téri kapunyitása alkalmával. Harmadszor már magam csináltam... 


Hozzávalók a svéd húsgolyóhoz (köttbullar):
1 fej apróra vágott vöröshagyma
100 g vaj
400 g vegyes darált hús (sertés-marha)
2 ek. zsemlemorzsa
1 ek. tejszín
1 tojás
apróra vágott petrezselyem
só, bors, őrölt pirospaprika

kevés olaj

A vöröshagymát olajon megdinszteljük. Amint kihűlt, a darált húshoz keverjük a többi hozzávalóval együtt. Nedves kézzel kis golyókat formázunk és a vajon készre sütjük.

Hozzávalók a barna mártáshoz (brunsås):
2 ek. liszt
2 ek. szójaszósz
bors
1 dl tejszín

1 dl tejföl

Azt a vajat, amiben a húsgolyókat sütöttük átszűrjük, hozzákeverjük a lisztet és a tejszínnel hígítva besamelhez hasonló mártást készítünk. Szójaszósszal, borssal (szükség esetén sóval) ízesítjük és a tejföllel krémesre keverjük.
 

Tálalás (lingonsylt och kokt potatis):
A tálalás főtt burgonyával és vörös áfonya dzsemmel történik.

11 megjegyzés:

  1. Szuper, köszi! Imádom, imádjuk, de itthon még sosem készítettem! Na majd most! :)

    VálaszTörlés
  2. Csak próbálj meg vörös áfonya dzsemet szerezni hozzá! A feketével sem rossz, de a pirossal pikánsabb! :)

    VálaszTörlés
  3. Csatlakozom duendéhez! Szuperkedvenc! :)

    VálaszTörlés
  4. Csajok, majd szervezünk egy nagy svéd-húsgolyó-partyt! ;)

    VálaszTörlés
  5. Évek óta csináltam időnként Kötbullar-t, abban a tudatban, hogy a neve Smorgasbord :) Pedig ez utóbbi a büfét, a "svédasztalt" jelenti. Én egy csipet cukrot is szoktam a húsmasszába tenni, és ha van otthon éppen, akkor szerecsendiót. A hozzáadott áfonyadzsem kiváló ötlet, de hagymalekvárral is pazar :)
    Üdvözöl Trendo a Gastrodamustól

    VálaszTörlés
  6. Köszi, Trendo! Ez a fránya svéd nyelv... pláne hogy ők nem is hívják svédnek azt a bizonyos asztalt... Egyszerűen csak szenvicsasztalnak nevezik. :) Hagymalekvár istenien hangzik!

    VálaszTörlés
  7. Tudod, ez olyan, hogy a világon mindenhol van kínai étterem, Kínát kivéve! :)
    A hagymalekvár meg (depláne lila hagymából!) valóban finom. Még a macsó pasik is imádják, akik be nem vallanák, hogy szeretik az édeskés ízeket :)

    VálaszTörlés
  8. A legtöbb pasi titokban édesszájú (de ez maradjon köztünk! :) A legszívesebben málnaszörpöt innának, dehát sörre vannak szocializálódva szegények. Nekem is nehéz volt rákapnom a veszett csípős ízekre. De ma már függő vagyok! A csokit is csilivel eszem.
    Trendo a Gastrodamustól.

    VálaszTörlés
  9. Maradjon köztünk: ezt a nők jól tudják! Különben minek sütnénk Nektek annyi finom édes falatot?! ;) (És különben is, a csípős íz egy Kosnak szinte kötelező!) ;))

    VálaszTörlés
  10. Nocsak-nocsak:) Lám, ki mi (minden)t tud :)

    VálaszTörlés