2010. május 17., hétfő

Soron kívüli felismerés: Gnocchi tejszínes-parajos szószban

Nem állt szándékomban mai napon blogolni. De volt a főzés folyamatának egy mozzanata, ami írásra inspirált.
Úgy kezdődött, hogy tésztára vágytam. Nem a szokásos spagettire vagy pizzára, hanem valami másra. Nagyon szeretjük a gnocchit, eddig még azonban csak az előre csomagolt, fóliázott verzióhoz volt szerencsém. Bolti gnocchi híján, és a sürgős tészta-késztetésnek engedve vágtam bele a főzőcskézésbe.
Jó döntés volt: így egy újabb ételfélével bővült a "Mit nem veszünk meg a boltban, mert otthon is elkészíthető, ráadásul sokkal gazdaságosabban" fogások tárháza. A lista egyre gyarapodik, bevallom pirulva, a dobozos amerikai palacsinta-porral kezdődött a sor.
Palacsinta-fan vagyok, lesz még erre a közeljövőben néhány utalás. Kezdő háziasszony koromban, úgy gondoltam, ez valami nagyon összetett és különleges recept lehet - minimum egy atom-tengeralattjáró tervrajza ér fel a bonyolultságával - azért adják olyan piszok drágán azt a doboznyi kincset.
Jamie Oliver első könyvéig szilárdan tartotta magát ez az elképzelés. Aztán, mit tehettem mást, jóízűt nevettem magamon (és a hozzám hasonló naivakon), mikor kiderült, 3 tojás, liszt és tej az összes hozzávaló.
Legutóbb a szintén méregdrága tortilla lappal jártam hasonló cipőben, most pedig a gnocchi került terítékre.
Konzekvencia: minél drágább a dobozos, annál egyszerűbb a házi! És az ízekről, meg a tartósítószer-, illetve adalékanyag-mentességről ne is beszéljünk.
Na, jól elkalandoztam!
Vissza az inspiráló élményemre:
Nekiálltam kevéssé elegánsan szólva NUDLIT gyúrni. Ragacsos a tészta, sok lisztet vesz fel, olyan az ember keze tőle, mintha jó vastagon hámlana. (Bocs a vizualitásért, nem tudom másként jellemezni.) A villa után nyúltam, hogy lehúzzam az ujjaim közé ragadt kenőcsöt, és a nagymamám mozdulatát láttam viszont. Ő is épp így szabadult meg a kezét borító tésztától.
Az önkéntelen tettem mögött generációk sora bontakozott ki, ő is éppen így látta az anyósától, aki az édesanyjától, aki tán a nagyanyjától. Talán én is éppen ilyen észrevétlenül örökítem tovább ezt a gesztust, az engem követő, konyhában lebzselő legfrissebb nemzedékre...
A főzés egy hihetetlen meditatív pillanat: múlt, jelen és jövő összeolvadása. Benne van az otthonról hozott ízek keresése, az ellesett mozdulatok, az itt és most formált anyagok, az ihlet és a kreativitás, a vasárnapi ebédek továbbadott öröksége...
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hozzávalók 4 személyre:
6 db hajában főtt, összetört burgonya
2 kk. só
őrölt bors
kb. 15 ek. liszt
1 tojás
2 nagy marék zsenge spenótlevél
2 ek. vaj
3 gerezd fokhagyma
só, bors
1 doboz főzőtejszín
reszelt kecskesajt

A burgonyát sóval, borssal, liszttel és tojással sima, rugalmas, nem ragacsos, de nem is kemény tésztává gyúrtam. (A burgonya fajtájától függ, hogy mennyi lisztet igényel, ezért ez a mennyiség csak hozzávetőleges!)
A tésztát kígyóformájúra nyújtottam, ujjnyi darabokra vagdaltam, és a darabokból kis nudlikat formáztam. Minden egyes darabot lisztes villával ellaposítottam. Az egész folyamat újabb lisztezést igényel, különben égre-földre ragadni fog.
A kész gnocchi-kat forrásban lévő sós vízbe dobtam. Meg kell várni, míg feljön a víz tetejére, 1-2 percig még főzni, és utána vajra szedve enyhén átpirítani. Kisebb adagokban főzzük!
Amíg főtt, elkészült az öntet: vajon megfuttatott, összezúzott fokhagymára dobtam a spenótleveleket, és folyadék hozzáadása nélkül megfonnyasztottam őket. Sóztam, borsoztam, felöntöttem főzőtejszínnel. Pár percnyi forralás után krémesre turmixoltam.
Tálalásnál a gnocchikat leöntöttem a parajos mártással, tetejére reszelt kecskesajtot szórtam.

4 megjegyzés:

  1. Csodás! Egy tányérban sok-sok kedvencem: nudli, spenót, kecskesajt! Imádom! :)

    VálaszTörlés
  2. Finom is volt a maga egyszerűségében! :)

    VálaszTörlés
  3. Hú, ez nagyon finom lehetett! Minden összetevőjét szeretem.
    Bár ez idáig még núdlit nem csináltam, szerencsére anyukám ellát vele. De egyre sürgetőbb az érzés, hogy végre neki kéne állnom.
    Csak ne lenne annyira pepecselős munka...

    VálaszTörlés
  4. Nem annyira bonyolult! És az a jó benne, hogy a maradék kiválóan fagyasztható - érdemes egyszerre többet csinálni. Én ma épp vadast tervezek, ahhoz is ilyen alapú burgonyagombóc lesz! :))

    VálaszTörlés