2013. április 18., csütörtök

Nagymama-nosztalgia: aranygaluska

Legtöbbünk életében vannak olyan ízek-illatok, amiknek ízlelése visszarepítik minket a rég elfeledett gyerekkorba.
Nekem a nagymamám nem volt épp egy klasszikus képeskönyv-nagyi - vagány volt, öntörvényű, kritikus, szép lábú, cigarettázós - mégis akadtak nagymamás vonásai. Például isteni süteményeket sütött: csörögefánkot, almás pitét, hájas krémest, buktát és aranygaluskát. Slussz. Mást nem tudott, de ezeket utolérhetetlenül.
Ma vendégeket vártunk, s amikor rákérdeztem, mi legyen a kávé mellé, nagybátyám rávágta: aranygaluska. Olyat tudsz? Nem tudom, még sohasem próbáltam - volt a korrekt felelet. Aztán kipróbáltam, és kiderült: tudok. A recept nem családi örökség, legalábbis nem a mi családunk öröksége, Limaránál találtam.
De pontosan olyan, ahogyan én szeretem: puha, foszlós, édes, diós.

Hozzávalók:
500 g liszt
25 g élesztő
2,5 dl tej
3 tojás sárgája
3-4 evőkanál cukor
fél citrom reszelt héja
50 g olvasztott vaj
csipet só
továbbá:
100 g darált dió
4-5 evőkanál cukor
80 g olvasztott vaj

A tejet meglangyosítjuk, hozzákeverünk egy evőkanál cukrot, az összemorzsolt élesztőt, és tíz-tiezöt perc alatt felfuttatjuk.
A lisztet összekeverjük a sóval és a maradék cukorral. Ehhez adjuk az élesztős tejet, a tojást, az olvasztott vajat és a citromhéjat. Lágy tésztává dagasztjuk, majd meleg helyen duplájára kelesztjük.
Egy kerek tortaformát kikenünk vajjal.
A megkelt tésztából kanállal galuskákat szaggatunk, ezeket megforgatjuk olvasztott vajban és cukros dióban. Két rétegben, de nem túl szororsan elrendezzük őket a tortaformában. A maradék diót a tetejére szórjuk.
Újra kelni hagyjuk a tésztát. (15-20 perc)
A sütőt 180 fokra előmelegítjük, majd 40-45 perc alatt készre sütjük az aranygaluskát. Ha nagyon pirulna a teteje, fedjük le alufóliával.
Vaníliasodóval kínáljuk.

2 megjegyzés:

  1. Gratulálok, szép lett az első aranygaluskád :)
    Nálam egy hete sült, szintén kerek (koszorú) formában.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm, Garffyka! Nagymamám is büszke lenne rám. :D

    VálaszTörlés